Geen categorie

Tijd voor Texel

Hier zijn we weer, de cirkel is rond. Ons avontuur doorheen de seizoenen op Texel zit er op. En dus kwam de vraag, waar trekken we deze zomer heen? We begonnen door het huizenjagen veel later dan gepland, maar konden ons eerlijk gezegd geen zomer zonder Texel inbeelden. De titel is dit keer niet erg origineel gezien het ook verwijsd naar de instagrampagina ‘tijd voor texel‘, maar wel zeer betekenisvol. Waar we vorige vakanties steeds een tijdsdruk ervaarden om zoveel mogelijk te genieten van dit prachtige eiland, nemen we nu eens echt tijd voor Texel. Of de zon nu op afspraak is of niet, genieten wordt het sowieso! Voor de kids maakte het op zich niet uit, zolang het maar niet te ver rijden is en Koos er is. Dus boekten we opneiuw bij Kustpark Texel. dezelfde chalets, maar in een vernieuwd kleedje.

Zelfs na 3 vakanties hebben we nog niet het hele eiland ontdekt, dus besloten we ons dit jaar door de agenda op www.texel.net te laten leiden. Benieuwd naar de pareltjes die we dit keer (her)ontdekten? Lees dan zeker hieronder verder.

Vrijdag: Teso, uitpakken en speeltuintjestocht

De Koog

Hoewel we pas om 15u mogen inschecken in ons vakantieverplijf in De Koog, trekken we meestal toch al iets vroeger om alvast even af te koelen en in het zwembad te plonsen. Wie weet komen we Koos al eens tegen.

Jammer genoeg was Vinn’s wonde nog onvoldoende geheeld waardoor we geen groen licht kregen om vandaag te zwemmen. Een geluk bij een ongeluk want door een panne op de veerboot arriveerden we wel 3u later. De kids deden het super dus beloonde we hen na het eten (we konden onverwachts nog buiten zitten) nog met een (loop) fietstochtje langs de vele speeltuintje die Kustpark Texel rijk is en natuurlijk snel een ijsje.

Alles uitgepakt, geïnstalleerd… Klaar voor 14 dagen plezier.

Zaterdag: Zwembad, Durpermarkt, kidsdisco & life muziek

Cocksdorp

We weten uit ervaring met het reizen met kids dat de eerste nacht best wel pittig is. Dus starten we onze eerste volledige dag erg rustig in het zwembad of op het strand van de Koog, waarna we een bezoekje brengen aan de Durpermarkt in Cocksdorp. De voorbije vakanties hebben we weinig tot geen aandacht aan de dorpjes besteed, maar hier willen we deze vakantie zeker verandering in brengen. En als je in Cocksdorp bent kan je niet anders dan een ijsje te gaan eten in ijsboerderij Labora.

Zondag: fietstocht naar het sommeltjespad, strand, kidsdisco

De KOOG

Het Sommeltjespad is een kinderwandelroute in het bos nabij De Koog. Langs de wandelroute van 1,5 kilometer kunnen de kinderen op zoek naar Sommeltjes, dit zijn stenen paddenstoelen en figuren. Leuk weetje: volgens een Texelse legende zijn Sommeltjes een soort aardmannetjes. ’s Nachts zijn het levende wezentjes en als de zon opkomt zouden ze veranderen in steen Op zondag leggen we onze steen in het Sommeltjespad waarna we verder gaan uitwaaien op het strand van de Koog. Als het zonnetje het toe laat tenminste.

Maandag: wandeling sluftervallei, de Krim, ijsboerderij Labora

Cocksdorp

Dichtbij de Slufter valei ligt het prachtige vakantiepark De Krim, dat spijtig genoeg (beetje) boven ons budget is. Maar geen nood, je kan er gratis gaan mee genieten van de binnenspeeltuin en voor een redelijk bedrag een paar uur gaan zwemmen in het recent vernieuwde zwembad. En de ijsboerderij Labora

Dinsdag: zwemmen, puzzeltocht en ijsdemonstratie bij de Novalishoeve, kidsdisco, vliegeravond

De Hoorn

In februari ontdekten we de prachtige natuur van De Hors. Jammer genoeg konden we niet het hele traject te voet doen, dus bonden we de fietsen vandaag achterop de auto.

Mama waar komt ijs vandaag? Mama hoeveel ijsjes moet een koe eten om ijsjes te maken? Mama, … en dit de hele dag door. Dus mama nam haar mee naar de ijsdemonstratie bij de Novalishoeve. Van verse melk maakt ijsmaker Fabrizio heerlijk romig ijs! En natuurlijk kunt u ook direct het resultaat proeven, dik verdiend na die ochtendwandeling ! We starten met een puzzeltocht (< 6 jaar: 1 euro, vanaf 7 jaar: 1,95), volgenden de ijsdemonstartie om 15u, genoten van een lekker ijsje en keken nog even hoe koeien gemolken worden om 16.30 uur.

Onze kids zijn helemaal weg van vliegeren, herkenbaar? Dus sprong deze mama een gat in de lucht toen ze vernam dat het Texels Vliegerhuis iedere dinsdagavond in de maanden juli en augustus een vliegeravond op het Texelse strand organiseert om 19u30 aan Paal 17. Iedereen is welkom, met en zonder vlieger en aanmelden is niet nodig.

Woensdag: Huiskarrentocht Jan Plezier, zwembad/strand en kidsdisco

De KOOG

Tijdens de krokusvakanties werden we tijdens onze wandeling in de Sluftervallei verrast door de huifkar van Jan Plezier die door het water naar het strandje snelde. Het leek ons zo tof dat we dit dan ook op voorhand al boekten.

Donderdag: Zwemmen/Strand, Bonte Belevenis en kidsdisco

DEN HOORN

Niets leuker als kind om je als volwassenen te gedragen. En dus bezochten we na een bezoekje aan het zwembad/strand (nogmaals) het Landgoed De Bonte Belevenis. Naast een geweldige speeltuin, gocards en een wandeling tussen de boerderijdieren kunnen kinderen ook diverse ambachten (brood, kaars, zeep en papier) uitvoeren. Perfect voor elk kind, dat stiekem ook al groot wil zijn.

Nog even alles geven in de kidsdisco bij Koos en dan uitgeteld het bed in.

Vrijdag: zwembad/strand, winkelen in Den Burg, Havenmarkt Oudeschild en kidsdisco

Den Burg, Oudeschild

Na het vertrekkersontbijt zijn we klaar voor nog een laatste dag genieten op Texel, of toch niet, want we boekten nog een weekje bij. We verhuizen naar een nieuw huisje, bezoeken het dorp van Den Burg en wandelen eens over de Havenmarkt van Oudeschild.

Zaterdag: fietstocht naar de eendenkooi van Spang

De Koog

In het hoogseizoen kan je op zaterdag in de Koog de eendenkooi van Spang gratis bezoeken. Wandel door de eendenkooi of neem deel aan een rondleiding. De boswachters vertellen vanalles over het oude ambacht van de kooiker. Eendenkooien zijn een typisch Nederlandse vinding al uit de late middeleeuwen. In de eendenkooi ligt een plas, verscholen in een bosje. De kooiker lokt de wilde eenden met zijn hondje vanaf de plas in de vangpijp, een soort fuik. Eenmaal in de vangpijp is er geen weg terug. Vroeger gingen ze dan letterlijk de pijp uit, want de gevangen eenden waren voor consumptie.

Bezoek ook het kooikerhuisje met mini-expositie. Het kooikerhuisje is nooit bewoond geweest. De kooiker of eendenvanger gebruikte het voor de opslag van eendenkorven, rietmatten en voer. De korven liggen nog op zolder. Ook schuilde de kooiker er bij slecht weer. Het kooikerhuisje doet nu dienst als mini-kooimuseum en is gratis te bezichtigen in het hoogseizoen. Via een houten bruggetje aan de achterkant stap je de eendenkooi binnen.

De fietsroute die Natuurmonumenten op Texel heeft uitgezet komt vlak langs de eendenkooi. De kooi is te bereiken vanaf de IJsdijk en de Spangerweg. De ingang van het onverharde pad naar de eendenkooi ligt halverwege de weg Dijkmanshuizen aan de oostzijde van Texel. Dijkmanshuizen is de weg die de Spangerweg met de IJsdijk verbindt.

Zondag: Luchtvaart – en oorlogsmuseum, ijsboerderij Labora

Cocksdorp

Op donderdag nemen we een kijkje bij de vliegtuigen in de lucht en in het museum, bij het Luchtvaart en Oorlogsmusum . Om af te sluiten nog een lekker ijsje van onze vaste stek en nog even spelen in de speeltuin van ijsboerderij Labora.

Maandag: Fietstoch naar het Horntje en sfeersnuiven in de dorpjes

Het Horntje, Oosterend en de Waal

Hoog op onze wishlist staat nog de dagtocht naar Vlieland. Maar gezien we twijfelen of het met onze kids al te doen is, en er toch wel een iets groter prijskaartje aan hangt hebben we besloten om het dit jaar nog niet te doen. Zo hebben we meteen een reden om nog eens terug te komen. Wat gaan we dan wel doen?

Als je Texel googled kom je heel wat prachtige foto’s van het Horntje tegen, ook op de kaart ziet het strand er veelbelovend uit. Dus nemen we vandaag de tijd om het per fiets en/of te voet te ontdekken.

Op maandag is er ook geen kidsdisco dus geen reden om vroeg naar ons park terug te keren. Daarom maken we gebruik om ook de (door ons vergeten dorpjes) Oosterend en de Waal te verkennen en wie weet er wel iets lekkers te eten.

Dinsdag: Smullen in de zelfpluktuin, zwemmen of strand

Oudeschild

Speciaal voor kinderen tussen 2 en 10 jaar is er in de Zelfpluktuin het Kabouterpad. Ga met kabouter Berry op pad en leer hoe je van een zaadje de lekkerste jam kunt maken. Vergeet zeker niet te plukken langs het 900m lange wandelpad. Kaboutermutsen en – jam kan je in de boerderijwinkel verkrijgen. Je mag zoveel plukken als je wilt, je betaald volgens gewicht (7 euro/kg). Zo hebben we meteen voldoende vitaminen voor nog een weekje puur genieten op Texel.

Woensdag: Garnalenboot, zwembad/strand, kidsdisco en ringrijden

Oudeschild, Den Burg

We starten de bacht met een heuze vistocht op de garnalenboot, daarna even uitwaaien op het strand en na de kidsdisco is het tijd voor ouderwets dorpsvermaak met het ringsteken in Den Burg waarbij vanaf een aanspanning (rijtuig) een lans door een ring gestoken moet worden.

Donderdag: Schapenmuseum, strand & afscheid Koos

De Koog

Volg het landschapspad naar het Schapenmuseum achter de boerderij en kom alles te weten over het oude landschap van Texel. In het Schapenmuseum van Stichting Skéép en Lantskap leert u alles over het Texelse schaap. Ook draait er een film over de Texelse schapen.
Ervaar het boerenleven op Wezenspyk. In de stal en rondom de boerderij staan schapen en kippen. Vanaf Wezenspyk kunt u het Skéép en Lantskap pad bewandelen. Deze route start op Wezenspyk en is ongeveer 3 km. U loopt rond de polder van Wezenspyk en over de Dijk. Op de route komt u een trekpontje over het kanaal tegen. Dit rondje is onderdeel van een groter wandelpad van Skéép en Lantskap.

Vrijdag: vertrekkersontbijt, zwemmen en ecomare

De Koog

Inpakken en (heel op het gemak) wegwezen. Na het vertrekkersontbijt, duiken we nog een laatste keer in het zwembad en nemen we (afhankelijk van het weer) afscheid van het strand. De rest van de dag plannen we nog niet in, we laten de kinderen beslissen wat ze vandaag nog zeker eens gedaan willen hebben. Maar een bezoekje aan Ecomare of het Juttersmuseum zijn alvast grote kanshebbers.

Alles even op een rijtje

Durpermarkt
Wanneer zaterdag 6 of donderdag 11 juli
Tijd: 11.00 – 17.00 uur

Havenmarkt Oudeschild
Waar: Haven Oudeschild.
Wanneer: vrijdag
Tijd: 10.00 tot 16.30 uur.

Huifkartocht Jan Plezier

Wanneer: dinsdag t.e.m zaterdag
Tijd: 9.30 – 17.00 uur

Kinderspeelparadijs en zwembad bij Vakantiepark De Krim
Het kinderspeelparadijs op Vakantiepark De Krim is de grootste indoorspeeltuin van Texel Hier kunnen kinderen klauteren, glijden, springen en spelen. Geschikt voor kinderen van 2-12 jaar. De binnenspeeltuin is het hele jaar door geopend. Toegang is gratis! Ook als u niet op het vakantiepark verblijft bent u van harte welkom in de grote binnenspeeltuin. Kinderen alleen toegang onder begeleiding van een volwassene.

Landgoed de Bonte Belevenis
Waar: Den Hoorn
Wanneer: Dinsdag, woensdag, donderdag, zaterdag
Tijd: 10.00 – 17.00 uur
Kostprijs: Entree vanaf 2 jaar 5 euro / Entree + ambachten-strippenkaart 12,5 euro

Luchtvaart en Oorlogsmusum
Tijd: 10.00 – 17.00 uur
Kostprijs: kinderen gratis, volwassenen 5 euro

Openluchtzwembad Molenkoog
Waar: Den Burg
Tijd: 12.00 – 16.00 (later op sommige dagen)
Kostprijs: onbekend

Schapenboerderij Texel
Waar: Den Burg
Tijd: 10.00 – 17.00 uur (demonstratie om 11.00 uur)
Kostprijs: kinderen 4 euro, volwassene 5 euro

Wandeling sommeltjespad
Waar: startpunt wandelroute op Pelikaanweg, De Koog.
Afstand: 1.5 kilometer.

Demonstratie ijsmakerij
Waar: dinsdag en vrijdag
Tijd: 15.00 – 15.30 uur
Prijs: € 5,50 per persoon + twee bollen ijs. Reserveren is gewenst.

Paklijst

Wat mag er voor ons zeker niet ontbreken voor een geslaagde vakantie!

Toegeven in het verleden (en misschien ook deze keer) had ik altijd te veel bij. Ik wil op vakantie gewoon op alles voorbereid zijn. Nu de kinderen groter worden ben ik vastbeladen om deze keer compacter in te pakken, m.a.w. vooral te kijken naar multifunctioneel materiaal.

Alles begint met de bolderkar

Na lang aandringen, zagen, een piepende versie besteld en geretourneerd te hebben is ze er dan. De ideale bolderkar voor op het strand. Tenminste dat hopen we toch, een gepaste review volgt nog wel.

Fun in het zwembad en op het strand

Sinds de geboorte van de kids ben ik helemaal overstag gegaan voor het strandspeelgoed van Quut Toys. En het is nog eens helemaal belgisch. De items zijn compact, stevig en vooral (met een beetje fantasie) helemaal multifunctioneel.

Daarnaast nemen we nog het plooibare zwembad mee voor in ons mini tuintje, en een uv tentje voor het strand. Zo kunnen we onze spullen nog een beetje zandvrij houden en hebben de kids een plekje om even uit te rusten.